Usein esitetyt kysymykset

Tältä sivulta löydät vastauksia Kirja-verkkokaupan usein esitettyihin kysymyksiin. Jos et löydä täältä vastausta kysymykseesi, olethan yhteyksissä meidän asiakaspalveluumme osoitteessa: asiakaspalvelu@kirja.fi. Autamme mielellämme.

Kysymyksiä tilauksesta

Tilasin väärän tuotteen, mitä teen?

Jos olet tilannut väärän tuotteen ja huomaat virheen pian tilauksen teon jälkeen, ole nopeasti yhteydessä asiakaspalveluumme, niin yritämme pysäyttää tilauksen.

Jos tilaus on jo ehtinyt käsittelyyn, niin sitä ei valitettavasti voi enää peruuttaa. Vastaanota tilaus ja tee siitä palautus normaalilla palautusprosessilla. Noutamatta jättäminen ei ole palautus.

Voinko vaihtaa tilaamani tuotteen toiseen?

Valitettavasti emme voi vaihtaa tilausten tuotteita. Jos tilasit vahingossa tuotteen, jota et tarvitsekaan / kirjan, joka sinulla on jo / saman tuotteen useampaan kertaan, täytyy ylimääräisestä tai ei-toivotusta tuotteesta tehdä palautus ja vastaavasti uusi tilaus halutulle tuotteelle.

Voinko tilata kirjan, joka ei ole vielä ilmestynyt?

Kyllä voit! Ilmestymässä olevat kirjauutuudet tulevat verkkokauppaamme myyntiin ennakkotilattaviksi. Ennakkotilaukset toimitetaan heti, kun tuote on julkaistu ja saapunut varastollemme. Päivämäärän ilmestymisajankohdalle näet ennakkotilattavan tuotteen tiedoista. Mikäli tilauksesi sisältää myös jo ilmestyneitä kirjoja, toimitetaan ne erillisellä lähetyksellä heti, kun tilaus on käsitelty eivätkä ne siten jää odottamaan ennakkotilatun tuotteen lähetystä.

Voit tilata samanlaisella menettelyllä myös kirjoja, joista painos on tilapäisesti loppu, mutta jonka uusi painos on jo tiedossa. Uuden painoksen ilmestymispäivämäärä näkyy tuotteen tiedoissa, ja tuote toimitetaan asiakkaille heti, kun uusi erä on saapunut varastolle.

Haluamani kirja on loppuunmyyty. Voinko vielä tilata kirjan?

Jos tuotteen kohdalla on teksti loppuunmyyty, tarkoittaa se silloin sitä, että tuote on loppu varastoltamme eikä sitä ole tulossa lisää. Valitettavasti loppuunmyytyä kirjaa ei voi enää meidän kauttamme tilata ja suosittelemme katsomaan, jos kirjaa olisi saatavilla kustantamoidemme jälleenmyyjien myymälöissä tai verkkokaupoissa.

En ole saanut tilausvahvistusta, onko tilaukseni rekisteröitynyt?

Todennäköisesti tilauksesi on rekisteröitynyt. Useimmissa tapauksissa vahvistusviestien katoamiseen on syynä järjestelmään väärin annettu sähköpostiosoite. Tilausvahvistus on myös asiakkaan sähköpostin asetuksista johtuen voinut ohjautua Roskaposti-kansioon, joka kannattaa tarkistaa.

Mikäli sähköpostiosoite on oikein kirjoitettu ja vahvistusta ei löydy muista kansioista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kirja.fi niin voimme selvittää asiaa yhdessä.

Voinko peruuttaa tilaukseni?

Toimimalla nopeasti, voit peruuttaa tilauksen ilmoittamalla siitä meidän asiakaspalveluumme. Jos tilaus ei ole ehtinyt varastolla käsittelyyn, voimme vielä peruuttaa sen ja tehdä maksuhyvityksen.

Jos tilaus on jo ehditty käsitellä, voit ottaa tilauksen vastaan ja tehdä siitä normaalin palautuksen (ks. kohta Voinko palauttaa tuotteen, jota en tarvitsekaan?). Tilauksen palautus tulee tehdä 14 päivän kuluessa, laskien siitä päivästä, kun olet vastaanottanut lähetyksen.

Voinko palauttaa tuotteen, jota en tarvitsekaan?

Onnistuu. Kirja-verkkokauppa tarjoaa asiakkailleen 14 päivän palautusoikeuden laskien siitä päivästä, kun olet vastaanottanut lähetyksen. Tuotteet tulee palauttaa käyttämättöminä. Tee näin:

Merkitse tilauksesi mukana tulleeseen lähetyslistaan, mitkä tuotteet haluat palauttaa.

Paketoi tuote/tuotteet ja lähetyslista vastaavaan pakettiin, jossa se/ne on sinulle lähetetty. Huomioithan, että asiakas on aina vastuussa palautuslähetyksestä.

Palauta tuote samaa kanavaa pitkin, jonka kautta olet sen vastaanottanut:

Postin kautta tulleet paketit palautetaan nk. Helposti-koodin avulla. Lisää osoitteessa posti.fi/palautapaketti tai OmaPosti-sovelluksessa olevaan kenttään lähetyksen alkuperäinen lähetystunnus (JJFI-jne.) ja saat Helposti-koodin. Koodilla merkatun paketin voit viedä palautuksen Postin automaattiin tai Postin palvelupisteeseen.

Matkahuollon toimittama lähetys palautetaan Matkahuollon toimipisteeseen, palautuksen sopimustunnus on 9528048.

Kysymyksiä toimituksesta

Haluamani kirjan toimitusaika on myöhemmin kuin muiden tilaamieni kirjojen. Voinko saada sen samaan aikaan?

Suosittujen kirjojen painokset voivat loppua varastolta tilapäisesti, ja siksi jotkut tuotteet saattavat jäädä jälkitoimitukseen odottamaan uuden painoksen ilmestymistä. Uuden painoksen ilmestymispäivä näkyy verkkokaupassa tuotteen tiedoissa.

Tilapäisesti loppuunmyydyn kirjan voi ennakkotilata, jolloin tuote toimitetaan sinulle erillisenä lähetyksenä heti, kun uusi painos on saapunut varastolle. Tilauksen muut tuotteet lähetetään kuitenkin normaalisti, kun tilaus on käsitelty eivätkä ne jää odottamaan jälkitoimitusta.

Pakettini on myöhässä, miten toimin?

Tilaukset käsitellään keskimäärin 2-3 arkipäivän kuluessa tilauksen saapumisesta, minkä jälkeen tilaus siirtyy valitsemasi toimittajan (Postin tai Matkahuollon) kuljetetukseen.

Jos tilauksesi on myöhässä, ja olet saanut tilauksellesi lähetystunnuksen, kannattaa olla suoraan yhteydessä Postin tai Matkahuollon asiakaspalveluun.

Jos et ole saanut tilaukseesi vielä lähetystunnusta, syynä voi olla, että tilaustasi ei ole vielä käsitelty varastolla.

Kampanja- ja joulunaikaan tilauksia on paljon, joten käsittely kestää tavallista pidempään. Epäselvissä tilanteissa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kirja.fi, niin selvitämme tarvittaessa tilauksesi tilanteen.

Paketti on toimitettu eri paikkaan kuin toivoin, mihin otan yhteyttä?

Mikäli pakettia toimitettaessa valitsemasi Postin tai Matkahuollon noutopiste on täynnä, paketti ohjataan lähimpään vapaaseen noutopisteeseen. Tilauksen suuri koko ja kollien suuri määrä saattavat niin ikään rajoittaa kuljettavien tahojen toimitustapoja. Samoin Postin kanssa solmittu Omanoutopiste-palvelu ohjaa lähetyksen aina tässä palvelussa valittuun noutopisteeseen huolimatta tilaajan valitsemasta toimitusosoitteesta. Varmistathan siis, ettei kyseinen palvelu ole aktiivisena, jos haluat lähetyksen muuhun osoitteeseen.

Paketin ohjauduttua toiseen noutopisteeseen kuin oli tarkoitus, suosittelemme olemaan suoraan yhteydessä Postin tai Matkahuollon asiakaspalveluun. Epäselvissä tilanteissa voit kuitenkin aina ottaa yhteyttä myös meihin osoitteessa asiakaspalvelu@kirja.fi.

Kuinka kauan lähetystä säilytetään noutopaikassa?

Posti: Lähetyksiä säilytetään noutopisteissä 7 päivää, minkä jälkeen ne palautuvat lähettäjälle. Postissa pyhiä ei poisteta säilytysajasta. Yksi perustelu on se, että nykyisin Postin noutopisteet sijaitsevat suurelta osin kaupoissa, jotka ovat auki lähes ”yötä päivää” ja joka päivä. Lähetyksen saapumisesta ilmoitetaan vain kerran tekstiviestillä.

Matkahuolto: Noutopisteeseen toimitettu lähetys palautuu takaisin toimittajalle, jos asiakas ei nouda sitä 14 vuorokauden kuluessa. Lähetyksen saapuessa siitä ilmoitetaan asiakkaalle tekstiviestillä ja muistutus lähtee viikon sisällä tästä.

En ole saanut Postin tai Matkahuollon seurantatunnusta, missä vika?

Jos et ole saanut tilaukseesi vielä lähetystunnusta, syynä voi olla, että tilaustasi ei ole vielä käsitelty varastolla. Kampanja- ja joulunaikaan tilauksia on paljon, joten käsittely kestää tavallista pidempään. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kirja.fi, niin selvitämme tarvittaessa tilauksesi tilanteen. 

Kysymyksiä lahjakorteista

Haluan tilata tuotteen lahjaksi, miten toimin?

Jos haluat tehdä lahjatilauksen, anna sähköpostiosoitteeksi oma sähköpostiosoitteesi (tilausvahvistus hintoineen tulee sinulle), mutta syötä puhelinnumeroksi saajan puhelinnumero (saapumisilmoitus menee hänelle). 

Muistathan myös kertoa lahjan saajalle, että toimitus on tulossa, jotta lahjansaaja tietää, että paketti on hänelle tarkoitettu.

Haluan ostaa lahjakortin, miten toimin?

Voit ostaa lahjakortin verkkokaupastamme. Lisää hakukenttään lahjakortti tai klikkaa lahjakorttia navigaatiosta. Valitse haluamasi lahjakortin summa ja lisää se ostoskoriin. Maksa lahjakortti kassalla. Lahjakortin koodi toimitetaan sinulle sähköpostilla. Voit lähettää lahjakortin eteenpäin tai tulostaa sen.

Jos haluat ostaa isomman määrän lahjakortteja yrityslahjaksi, pyydämme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme, niin voimme miettiä yhdessä teille sopivan ratkaisun.

Minulla on lahjakortti, voinko maksaa sillä osan tilauksesta?

Jos lahjakortti ei riitä kattamaan koko ostosta, voit maksaa sillä osatilauksen. Lisää lahjakortin numero tilaukselle ennen maksamista. Tilauksen hinnasta vähennetään lahjakortin summa ja loppuosa jää maksettavaksi muilla maksutavoilla.

Voinko käyttää lahjakorttia useammassa erässä?

Lahjakortin voi käyttää useammassa erässä. Mikäli kertaostos, johon lahjakorttia käytetään ei riitä kattamaan lahjakortin summaa, jää lahjakortille saldoa seuraavaa ostosta varten. Lahjakortille jäävän summan voit siten käyttää seuraavaan tilaukseen.

Voinko ostaa lahjakortin etukoodilla?

Lahjakortin ostamisessa ei voi käyttää etukoodia.

Kysymyksiä etukoodeista

Minulla on etukoodi, miten käytän etukoodia tilatessani?

Lisää etukoodi kassalla kohtaan: Lisää tähän etukoodi tai lahjakortti. Etukoodi pitää lisätä tilaukselle ennen tilauksen maksamista. Huomioithan, että etukoodia ei voi lisätä tai hyvittää tilaukselle enää maksamisen jälkeen.

Etukoodini ei toimi, mitä teen?

Jos sinulla on etukoodi, joka ei anna koodilla oikeutettua alennusta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Tarkista ennen yhteydenottoa, että koodin aikaraja ei ole mennyt umpeen. Usein syynä toimimattomuuteen on se, että koodi ei ole enää voimassa eikä se oikeuta alennukseen.

Tilasin uutiskirjeen, milloin saan etukoodin?

Uutena uutiskirjeentilaajana, saat sähköpostiisi erillisen viestin, joka sisältää etukoodin. Koodi voi tulla hieman viiveellä, joten jos et ole saanut etukoodia saman päivän aikana voit olla yhteyksissä asiakaspalveluumme, niin voimme tarkistaa tilanteen. Joskus syynä voi olla se, että järjestelmässä on jo olemassa uutiskirjeen tilaus tai sähköpostiosoite on kirjoitettu väärin.

Muita yleisiä kysymyksiä

Kuka omistaa Kirja-verkkokaupan?

Kirja-verkkokaupan omistaa Werner Söderström Osakeyhtiö.

Werner Söderström Osakeyhtiöön kuuluvat Suomen eturivin kustantamot WSOY, Tammi, Readme.fi, Johnny Kniga, Kosmos, Bazar, Minerva, Docendo ja CrimeTime.

Werner Söderström Osakeyhtiö taas kuuluu Bonnier Books -konserniin yhdessä Bonnierförlagenin, Bonnier Media Deutschlandin, Bonnier Books UK:n sekä norjalaisen Cappelen Dammin kanssa.

Myydäänkö Kirja-verkkokaupassa äänikirjoja?

Emme myy äänikirjoja verkkokaupastamme, mutta suosittelemme tutustumaan Bookbeat -palveluun, joka on samaa Bonnier Publications -konsernia kuin Werner Söderström Oy.

Tilaa Kirja-uutiskirje

Liittymisetuna saat 10% alennuksen Kirja-verkkokauppaan. Tämän lisäksi saat ajankohtaisia tarjouksia, etuja ja tietoja uutuuskirjoistamme.

Henkilötietojen käsittelystä voit lukea rekisteriselosteestamme.