Usein esitetyt kysymykset

Tältä sivulta löydät vastauksia Kirja-verkkokaupan usein esitettyihin kysymyksiin. Jos et löydä täältä vastausta kysymykseesi, olethan yhteyksissä meidän asiakaspalveluumme osoitteessa: asiakaspalvelu@kirja.fi. Autamme mielellämme!

Kysymyksiä tilauksesta

Tilasin väärän tuotteen, mitä teen?

Jos olet tilannut väärän tuotteen ja huomaat virheen pian tilauksen teon jälkeen, ole nopeasti yhteydessä asiakaspalveluumme, niin yritämme pysäyttää tilauksen.

Jos tilaus on jo ehtinyt käsittelyyn, niin sitä ei valitettavasti voi enää peruuttaa. Vastaanota tilaus ja tee siitä palautus normaalilla palautusprosessilla. Noutamatta jättäminen ei ole palautus.

Lue tästä lisää.

Voinko vaihtaa tilaamani tuotteen toiseen?

Valitettavasti emme voi vaihtaa tuotteita. Jos tilasit vahingossa tuotteen, jota et tarvitsekaan, ole yhteyksissä asiakaspalveluumme, niin voimme koittaa peruuttaa tilauksen. Jos tilaus on ehtinyt toimitukseen, siitä voi tehdä normaalin palautuksen. Jos kyseessä on ennakkotilattava kirja, voidaan tilausta muokata ennen toimitusta.

Voinko tilata kirjan, joka ei ole vielä ilmestynyt?

Kirja-verkkokaupasta voi ennakkotilata tulevia kirjauutuuksia. Enakkotilattavien julkaisupäivämäärän näet kunkin tuotteen kohdalta. Ennakkotilaukset toimitetaan alkaen kirjan julkaisupäivämäärästä.

Mikäli tilauksesi sisältää myös jo ilmestyneitä kirjoja, toimitetaan ne erillisellä lähetyksellä heti, kun tilaus on käsitelty eivätkä ne siten jää odottamaan ennakkotilatun tuotteen lähetystä.

Voit ennakkotilata myös kirjoja, joista painos on tilapäisesti loppu, mutta jonka uusi painos on jo tiedossa. Uuden painoksen ilmestymispäivämäärä näkyy tuotteen tiedoissa, ja tuote toimitetaan asiakkaille heti, kun uusi erä on saapunut varastolle.

Haluamani kirja on loppuunmyyty. Voinko vielä tilata kirjan?

Jos tuotteen kohdalla on teksti loppuunmyyty, tarkoittaa se silloin sitä, että tuote on loppu varastoltamme eikä sitä ole tulossa lisää. Valitettavasti loppuunmyytyä kirjaa ei voi enää meidän kauttamme tilata ja suosittelemme katsomaan, jos kirjaa olisi saatavilla kustantamoidemme jälleenmyyjien myymälöissä tai verkkokaupoissa.

En ole saanut tilausvahvistusta, onko tilaukseni rekisteröitynyt?

Todennäköisesti tilauksesi on rekisteröitynyt. Useimmissa tapauksissa vahvistusviestien katoamiseen on syynä järjestelmään väärin annettu sähköpostiosoite. Tilausvahvistus on myös asiakkaan sähköpostin asetuksista johtuen voinut ohjautua Roskaposti-kansioon, joka kannattaa tarkistaa.

Mikäli sähköpostiosoite on oikein kirjoitettu ja vahvistusta ei löydy muista kansioista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kirja.fi niin voimme selvittää asiaa yhdessä.

Voinko peruuttaa tilaukseni?

Jos haluat peruuttaa tilauksen ilmoita siitä meidän asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kirja.fi mahdollisimman pian. Jos tilaus ei ole ehtinyt varastolla käsittelyyn, voimme peruuttaa sen.

Jos tilaus on ehditty käsitellä, voit tehdä siitä normaalin palautuksen. Lue tästä lisää. Tilauksen palautus tulee tehdä 14 päivän kuluessa, laskien siitä päivästä, kun olet vastaanottanut lähetyksen.

Voinko palauttaa tuotteen, jota en tarvitsekaan?

Kirja-verkkokauppa tarjoaa asiakkailleen 14 päivän palautusoikeuden laskien siitä päivästä, kun olet vastaanottanut lähetyksen. Tuotteet tulee palauttaa käyttämättöminä. Tee näin:

Merkitse tilauksesi mukana tulleeseen lähetyslistaan, mitkä tuotteet haluat palauttaa.

Paketoi tuote/tuotteet ja lähetyslista vastaavaan pakettiin, jossa se/ne on sinulle lähetetty. Huomioithan, että asiakas on aina vastuussa palautuslähetyksestä.

Palauta tuote samaa kanavaa pitkin, jonka kautta olet sen vastaanottanut. Lue alta lisää.

Palautukset ja hyvitykset

Asiakkaalla (kuluttajalla) on Suomen kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa ja palauttaa tilauksensa Kirja-verkkokaupasta neljäntoista (14) päivän kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Peruutusoikeus ei koske tuotteita, joita on muunneltu asiakkaan toiveiden mukaisesti. HUOM! Joululahjoille on pidennetty palautusaika 8.1.2024 asti.

Palautus on ilmainen Kirja-verkkokaupan määrittämillä tavoilla. Jos tilaus palautetaan muulla tavalla kuin näissä ohjeissa on kerrottu, ostaja vastaa palautuslähetyksen kustannuksista.

Palautuksen ehtoina ovat:

  1. Tilaus on peruutettu* tai palautettu** myyntiehtojen mukaisesti 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta.
  2. Tuote on käyttämätön
  3. Tuote on siinä kunnossa, jossa ostaja sen vastaanotti ja kaikki tuotteeseen kuuluvat osat ovat tallella
  4. Tuote on pakattu alkuperäiseen pakkaukseensa tai vastaavalla tavalla

Tuote tulee palauttaa välittömästi palautusajan umpeuduttua. Tilauksen palauttaja on vastuussa tuotteiden mahdollisesta vahingoittumisesta palautuskuljetuksen aikana, jos vahinko johtuu palauttajan huolimattomuudesta.

*Jos tilauksen palautus menee yli 14 vuorokauden, tulee tilaus olla peruutettu kirjallisesti Kirja-verkkokaupan asiakaspalveluun myyntiehtojen mukaisesti 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta

**Palautuksesta asiakkaan ei tarvitse tehdä erillistä ilmoitusta asiakaspalveluun. Asiakaspalvelu saa ilmoituksen palautuksesta automaattisesti.

Palauttaminen

Pakkaa tuote huolellisesti alkuperäiseen pakkaukseen tai vastaavaan siistiin pakkaukseen. Jos käytät tilauksen alkuperäistä pakettia, muista peittää sen alkuperäiset lähetystarrat. Liitä palautukseen paketin mukana tullut lähetelomake täytettynä. Huomioithan, että verkkokauppatilausta ei voi vaihtaa tai palauttaa myymälässä.

PALAUTTAMINEN POSTILLA

Luo paketille Helposti-koodi osoitteessa posti.fi/palautapaketti tai OmaPosti-sovelluksessa. Kirjoita Helposti-koodi pakettiin ja vie paketti Postin pakettiautomaattiin tai Postin palvelupisteeseen.

Palautus onnistuu myös Postin palvelupisteellä palautuskoodilla: 602409. Palauttaessasi palautuskoodilla muistathan ottaa kuitin talteen todisteeksi palautuksesta. 

PALAUTTAMINEN MATKAHUOLLOLLA

Vaihtoehto 1: Palauta paketti Matkahuollon palvelupisteen kautta käyttämällä palautustunnusta 9528048.

Vaihtoehto 2: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi voit hakea palautustunnuksella 9528048 aktivointikoodin Matkahuollon verkkosivuilta automaattiin palauttamista varten.

Ota aina talteen paketin seurantatunnus ja/tai kuitti tositteeksi palauttamisesta.

Hyvityksen maksaminen

Palauttaessasi Kirja-verkkokaupasta ostetun tuotteen, tuotteesta maksettu hinta hyvitetään aina takaisin samalle maksutavalle, josta tilauksen summa on veloitettu. Saat sähköpostin, kun palautuksesi on vastaanotettu.

Huomioithan, että palautuksen saapuminen varastollemme kestää joitakin arkipäiviä ja isoina kampanja-aikoina toimituksissa voi kestää tavallista pidempään. Palautukset käsitellään mahdollisimman nopeasti saapumisjärjestyksessä. 

Kun palautus on käsitelty, rahanpalautus näkyy tililläsi yleensä 2-5 pankkipäivässä. Palautukseen menevä aika riippuu valitsemastasi maksutavasta sekä pankista.

Mikäli valitsit maksutavaksi laskun ja palautit koko tilauksen, sinun ei tarvitse maksaa laskua. Jos palautit vain osan tuotteista, silloin alkuperäisestä laskusta maksetaan pidettyjen tuotteiden hinta.

Hyvityksen maksajana näkyy Svea Payments Oy.

Maksunvälittäjän yhteystiedot:

Svea Bank Ab
Y-tunnus: 1774535-9
Mechelininkatu 1 00180 Helsinki
Puhelin: (09) 4242 3330
Sähköposti: asiakasinfo@svea.fi
www.svea.fi

Lahjakortti

Jos olet maksanut tilauksesi lahjakortilla, hyvitämme tilauksen uudella lahjakortilla palautusta vastaavalla summalla. Saat uuden lahjakortin sähköpostiisi.

Reklamaatiot

Jos sinulla on Kirja-verkkokaupasta ostettu viallinen tuote tai paketti on vaurioitunut matkalla, ota yhteyttä asiakaspalveluumme yhteydenottolomakkeella tai laittamalla viestiä osoitteeseen asiakaspalvelu@kirja.fi.

Kerro, millainen vika tuotteessa on ilmennyt ja liitä viestiin kuva viasta tai hajonneesta paketista. Reklamaatio tulee tehdä aina kirjallisesti. 

Virheellisiksi ilmoitetuissa tuotteissa toimitamme asiakkaalle ensisijaisesti uuden tuotteen. Mikäli meillä ei ole lähettää tilalle uutta tuotetta, hyvitämme viallisen tuotteen tai vaihtoehtoisesti voimme tarjota korvaavaa tuotetta. 

Voit soittaa asiakaspalveluumme kysyäksesi lisäohjeita.

Puh. 010 5060 101 (ma-pe 10.00-14.00)

Kysymyksiä toimituksesta

Haluamani kirjan toimitusaika on myöhemmin kuin muiden tilaamieni kirjojen. Voinko saada sen samaan aikaan?

Suosittujen kirjojen painokset voivat loppua varastolta tilapäisesti, ja siksi jotkut tuotteet saattavat jäädä jälkitoimitukseen odottamaan uuden painoksen ilmestymistä. Uuden painoksen ilmestymispäivä näkyy verkkokaupassa tuotteen tiedoissa.

Tilapäisesti loppuunmyydyn kirjan voi ennakkotilata, jolloin tuote toimitetaan sinulle erillisenä lähetyksenä heti, kun uusi painos on saapunut varastolle. Tilauksen muut tuotteet lähetetään kuitenkin normaalisti, kun tilaus on käsitelty eivätkä ne jää odottamaan jälkitoimitusta.

Pakettini on myöhässä, miten toimin?

Tilaukset käsitellään keskimäärin 2-4 arkipäivän kuluessa tilauksen saapumisesta, minkä jälkeen tilaus siirtyy valitsemasi toimittajan (Postin tai Matkahuollon) kuljetetukseen.

Jos tilauksesi on myöhässä, ja olet saanut tilauksellesi lähetystunnuksen, kannattaa olla suoraan yhteydessä Postin tai Matkahuollon asiakaspalveluun.

Jos et ole saanut tilaukseesi vielä lähetystunnusta, syynä voi olla, että tilaustasi ei ole vielä käsitelty varastolla.

Kampanja- ja joulunaikaan tilauksia on paljon, joten käsittely kestää tavallista pidempään. Epäselvissä tilanteissa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kirja.fi, niin selvitämme tarvittaessa tilauksesi tilanteen.

Voinko vaihtaa tilaukseni toimitusosoitetta?

Jos tilausta ei ole vielä käsitelty varastollamme, voimme vaihtaa toimitusosoitteen. Ennakkotilattavissa kirjoissa se onnistuu. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kirja.fi, niin vaihdamme osoitteen.

Jos tilaus on ehditty käsitellä varastolla, ja toimitus on ehtinyt Postin tai Matkahuollon toimtukseen, toimitusosoitetta ei ole mahdollista enää muuttaa. Poikkeustapauksissa Posti tai Matkahuolto voivat tehdä siirron toiseen toimipisteeseen, mutta palvelu on yleensä lisämaksullinen. Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, niin selvitetään, miten parhaiten saisimme tilauksen perille.

Paketti on toimitettu eri paikkaan kuin toivoin, mihin otan yhteyttä?

Mikäli pakettia toimitettaessa valitsemasi Postin tai Matkahuollon noutopiste on täynnä, paketti ohjataan lähimpään vapaaseen noutopisteeseen. Tilauksen suuri koko ja kollien suuri määrä saattavat niin ikään rajoittaa kuljettavien tahojen toimitustapoja. Samoin Postin kanssa solmittu Omanoutopiste-palvelu ohjaa lähetyksen aina tässä palvelussa valittuun noutopisteeseen huolimatta tilaajan valitsemasta toimitusosoitteesta. Varmistathan siis, ettei kyseinen palvelu ole aktiivisena, jos haluat lähetyksen muuhun osoitteeseen.

Paketin ohjauduttua toiseen noutopisteeseen kuin oli tarkoitus, suosittelemme olemaan suoraan yhteydessä Postin tai Matkahuollon asiakaspalveluun. Epäselvissä tilanteissa voit kuitenkin aina ottaa yhteyttä myös meihin osoitteessa asiakaspalvelu@kirja.fi.

Kuinka kauan lähetystä säilytetään noutopaikassa?

Posti: Lähetyksiä säilytetään noutopisteissä 7 päivää, minkä jälkeen ne palautuvat lähettäjälle. Postissa pyhiä ei poisteta säilytysajasta. Yksi perustelu on se, että nykyisin Postin noutopisteet sijaitsevat suurelta osin kaupoissa, jotka ovat auki lähes ”yötä päivää” ja joka päivä. Lähetyksen saapumisesta ilmoitetaan vain kerran tekstiviestillä.

Matkahuolto: Noutopisteeseen toimitettu lähetys palautuu takaisin toimittajalle, jos asiakas ei nouda sitä 14 vuorokauden kuluessa. Lähetyksen saapuessa siitä ilmoitetaan asiakkaalle tekstiviestillä ja muistutus lähtee viikon sisällä tästä.

En ole saanut Postin tai Matkahuollon seurantatunnusta, mitä teen?

Jos et ole saanut tilaukseesi vielä lähetystunnusta, syynä voi olla, että tilaustasi ei ole vielä käsitelty varastolla. Kampanja- ja joulunaikaan tilauksia on paljon, joten käsittely kestää tavallista pidempään. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kirja.fi, niin selvitämme tarvittaessa tilauksesi tilanteen. 

En löydä oikeaa toimituspistettä, mitä teen?

Saat yksityisen pakettiautomaatin näkyviin tilauksellesi toimituspaikaksi vaihtamalla postinumeron viimeisen numeron numeroksi 4.

Kysymyksiä lahjakorteista

Haluan tilata tuotteen lahjaksi, miten toimin?

Jos haluat tehdä lahjatilauksen, anna sähköpostiosoitteeksi oma sähköpostiosoitteesi (tilausvahvistus hintoineen tulee sinulle), mutta syötä puhelinnumeroksi saajan puhelinnumero (saapumisilmoitus menee hänelle). 

Muistathan myös kertoa lahjan saajalle, että toimitus on tulossa, jotta lahjansaaja tietää, että paketti on hänelle tarkoitettu.

Haluan ostaa lahjakortin, miten toimin?

Voit ostaa lahjakortin verkkokaupastamme. Lisää hakukenttään lahjakortti tai klikkaa lahjakorttia navigaatiosta. Valitse haluamasi lahjakortin summa ja lisää se ostoskoriin. Maksa lahjakortti kassalla. Lahjakortin koodi toimitetaan sinulle sähköpostilla. Voit lähettää lahjakortin eteenpäin tai tulostaa sen.

Jos haluat ostaa isomman määrän lahjakortteja yrityslahjaksi, pyydämme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme, niin voimme miettiä yhdessä teille sopivan ratkaisun.

Minulla on lahjakortti, voinko maksaa sillä osan tilauksesta?

Jos lahjakortti ei riitä kattamaan koko ostosta, voit maksaa sillä osatilauksen. Lisää lahjakortin numero tilaukselle ennen maksamista. Tilauksen hinnasta vähennetään lahjakortin summa ja loppuosa jää maksettavaksi muilla maksutavoilla.

Voinko käyttää lahjakorttia useammassa erässä?

Lahjakortin voi käyttää useammassa erässä. Mikäli kertaostos, johon lahjakorttia käytetään ei riitä kattamaan lahjakortin summaa, jää lahjakortille saldoa seuraavaa ostosta varten. Lahjakortille jäävän summan voit siten käyttää seuraavaan tilaukseen.

Voinko ostaa lahjakortin etukoodilla?

Lahjakortin ostamisessa ei voi käyttää etukoodia.

Kysymyksiä etukoodeista

Minulla on etukoodi, miten käytän etukoodia tilatessani?

Lisää etukoodi kassalla kohtaan: Lisää tähän etukoodi tai lahjakortti. Etukoodi pitää lisätä tilaukselle ennen tilauksen maksamista. Huomioithan, että etukoodia ei voi lisätä tai hyvittää tilaukselle enää maksamisen jälkeen.

Etukoodini ei toimi, mitä teen?

Jos sinulla on etukoodi, joka ei anna koodilla oikeutettua alennusta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Tarkista ennen yhteydenottoa, että koodin aikaraja ei ole mennyt umpeen. Usein syynä toimimattomuuteen on se, että koodi ei ole enää voimassa eikä se oikeuta alennukseen.

Tilasin uutiskirjeen, milloin saan etukoodin?

Uutena uutiskirjeentilaajana, saat sähköpostiisi viestin, joka sisältää etukoodin. Koodi voi tulla hieman viiveellä, joten jos et ole saanut etukoodia saman päivän aikana voit olla yhteyksissä asiakaspalveluumme, niin voimme tarkistaa tilanteen. Joskus syynä voi olla se, että järjestelmässä on jo olemassa uutiskirjeen tilaus tai sähköpostiosoite on kirjoitettu väärin.

Kysymyksiä yritystilaamisesta

Miten tilaan yrityslaskulla?

Teet tilauksesi aivan normaalisti Kirja-verkkokaupassa, mutta maksukohdassa valitaan Svean yrityslaskutus. Sen jälkeen ostaja ohjataan Svean sivuille suorittamaan maksu loppuun lisäämällä y-tunnus, laskuviite ja sähköpostiosoite. Lopuksi Svea pyytää ostajaa tunnistautumaan. Yrityslaskulla ostaessa henkilö tunnistautuu omilla pankkitunnuksillaan siksi, että Svea voi tunnistaa henkilön, joka on koko organisaation puolesta ostamassa yrityslaskulla. Tässä ei tehdä luottopäätöstä tai veloiteta henkilön tililtä mitään, ainoastaan tunnistetaan henkilö. Lue lisää yrityslaskustamme täältä!

Miten saan verkkolaskutuksen?

Kirja-verkkokaupan oletuslaskutustapa on verkkolaskutus, joten lasku tulee sähköisenä. Jos verkkolaskutus ei jostain syystä onnistu, niin sitten Svean on yhteydessä organisaation suuntaan.

Miksi yrityslaskulla tilaaminen ei onnistunut?

Yleisin syy miksi yrityslaskulla tilaaminen ei onnistu on se että tilaajalla ei ole oikeuksia tehdä tilausta yrityksen puolesta. Svean osto-oikeusrekisteri on ratkaisu tähän ongelmaan. Joskus tilauksen epäonnistumiseen voivat vaikuttaa myös muut syyt. Tällöin kannattaa olla yhteydessä osoitteeseen asiakaspalvelu@kirja.fi, jotta saamme asian selvitettyä ja tilauksesi käsiteltyä.

Mikä on Svean osto-oikeusrekisteri?

Osto-oikeusrekisteri on uusi yrityslaskuun liittyvä palvelu, joka helpottaa yritysten ostamista ja vähentää väärinkäytösten riskiä. Yritykset voivat merkitä osto-oikeusrekisteriin osto-oikeuksia haluamilleen henkilöille, eli oikeuden ostaa yrityksen nimissä ilman virallista nimenkirjoitusoikeutta. Svea tarkastaa automaattisesti jokaisen verkkokaupassa yrityslaskun maksutavakseen valitsevan asiakkaan osto-oikeuden vaatimalla tämän tunnistautumista omilla verkkopankkitunnuksillaan. Lue lisää Svean yrityslaskusta täältä!

Muita yleisiä kysymyksiä

Kuka omistaa Kirja-verkkokaupan?

Kirja-verkkokaupan omistaa Werner Söderström Osakeyhtiö.

Werner Söderström Osakeyhtiöön kuuluvat Suomen eturivin kustantamot WSOY, Tammi, Readme.fi, Johnny Kniga, Kosmos, Bazar, Minerva, Docendo ja CrimeTime.

Werner Söderström Osakeyhtiö kuuluu Bonnier Books -konserniin yhdessä Bonnierförlagenin, Bonnier Media Deutschlandin, Bonnier Books UK:n sekä norjalaisen Cappelen Dammin kanssa.

Myydäänkö Kirja-verkkokaupassa äänikirjoja?

Emme myy äänikirjoja Kirja-verkkokaupastamme, mutta suosittelemme tutustumaan Bookbeat -palveluun, joka on samaa Bonnier Publications -konsernia kuin Werner Söderström Oy.

Voinko jättää kirjalle arvostelun?

Mielipiteesi on meille tärkeä! Otamme mielellämme vastaan asiakkaiden kirja-arvosteluita. Kirja-arviot auttavat kehittämään kustantamoidemme kirjavalikoimaa ja auttaa muita asiakkaita tekemään ostopäätöksi. Tutustu tältä sivulta miten voit jättää kirja-arvostelun Kirja-verkkokaupassa myytäville kirjoille. 

Löydät jokaisen tuotesivun alaosasta kirjan tuotetiedoista kohdan 'asiakkaiden arvostelut ja Kirjoita arvostelu. 

Kirja-arvostelu

Lisää kirja-arvostelu kohdasta Kirjoita arvostelu. Voit jättää arvion etunimelläsi tai koko nimelläsi. Kirja-arvostelusta näkyy verkkosivulla etunimi ja sukunimen ensimmäinen kirjain. Kirjoitettuasi arvion saat vahvistuspyynnön sähköpostiisi. Tällä tavoin vahvistamme, että arviosi on aito. Sähköpostiosoitteesi ei näy muille asiakkaille. Kirja-arvosteluja voidaan käyttää kirjojen markkinoinnissa. 

Kun olet lisännyt arvion, tarkista vielä, että arviosi on näkyvillä. Kaikki kirja-arvostelut ovat julkisia, mutta pidätämme oikeuden poistaa arvioita, jotka eivät liity kirjaan. Jos sinulla on kirja-arvosteluihin liittyviä kysymyksiä, voit olla yhteyksissä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kirja.fi.

Kirja-arvosteluja ylläpidetään Kirja-verkkokaupan alustalla Judge.me -palvelun avulla. 

Tilaa Kirja-uutiskirje

Liittymisetuna saat 20 % alennuksen Kirja-verkkokauppaan. Tämän lisäksi saat ajankohtaisia tarjouksia, etuja ja tietoja uutuuskirjoistamme.

Henkilötietojen käsittelystä voit lukea rekisteriselosteestamme.